woensdag 12 november 2008

Huiselijkgeweld


Huiselijk geweld is niet normaal. Het is schadelijk voor iemand, die daar dag in dag uit mee te maken heeft. Soms is iemand het ene moment poeslief, aardig of gewoon normaal. En dan weer, eigenlijk om niets, agressief, handtastelijk en gevaarlijk. Om bang van te worden. Bang zijn, pijn voelen, onzeker worden... het kan goed fout gaan. En dat soms jaar in jaar uit. Het gebeurt gewoon. Misschien al zo lang dat je niet beter weet. Wat gaat er dan goed fout? Angst, verdriet, eenzaamheid... het zal wel aan jou liggen

Wat kun je doen als het jou overkomt?
Huiselijk geweld komt op grote schaal voor. Achter 1 op de 5 voordeuren is er sprake van geweld, niet zomaar een keertje maar regelmatig, soms iedere dag. Er zijn dus kinderen, die jij kent, die hier mee te maken hebben. Zonder dat je het in de gaten hebt. Misschien overkomt het jezelf wel. Praat er dan met iemand die je kent en vertrouwt (jeugdtelefoon, huisarts, leraar, vriend, vriendin, buurvrouw, familie). Blijf geloven in je eigen kracht, jij bent belangrijk! Boos, bang, verdrietig zijn: mag! Je mag laten zien wat je voelt, dat is niet zwak maar sterk. Je moet niet bang zijn dat er iets gek is. En eigen schuld dikke bult bestaat niet bij mishandeling. Luister naar je eigen gevoel. Als iets niet goed voelt, of je twijfelt ergens over, dan moet je daar naar luisteren.

Meldpunt Kindermishandeling

Bij dit bureau werken mensen aan wie je je verhaal kunt vertellen. Je hoeft dan niet je naam te noemen als je dat niet wilt. Zij kunnen je verder helpen. Ook als je bang bent dat er met een ander kind erge dingen gebeuren, kun je het daar vertellen. Bij zo'n meldpunt werken vertrouwensartsen, die weten heel veel van seksueel misbruik en van kindermishandeling. Zij gaan heel voorzichtig kijken wat er het beste aan gedaan kan worden.
.( http://www.goetfoud.nl/tekst_huiselijk.htm)

mijn mening:

Ik wist niet dat huiselijkgeweld zoveel voorkwam. 1 op de 5 huizen vind ik wel erg veel. Daarom vind ik het ook heel belangrijk dat kinderen weten wat ze kunnen doen als ze thuis mishandeld worden. Ze moeten geholpen worden. Ook vind ik het een rare gedachte als ik bedenk dat het dan ook in mijn eigen buurt voorkomt. misschien is het handig om op kinderdagverblijven en scholen informatie te geven en het als een thema te behandelen.

1 opmerking:

Loes zei

dat is dus echt wel slecht, dat het nu nog steeds gebeurt is toch niet meer normaal. het kind is voor altijd beschadigd. dat vind ik nog steeds het aller ergst.