maandag 30 november 2009

BPV Thomas Gordon

Bij mij op stage gebruiken ze de Thomas Gordon methode. Ik vind dit een prettige methode. Ik merk aan de reactie van de kinderen dat ze begrijpen wat we zeggen en dat ze er ook wat mee doen. Ik vind de methode echt werken. Ook kan ik me de goed in vinden. Eigenlijk gebruikte ik de methode al wel langer alleen dan niet bewust. De onderstaande punten zijn het belangrijkste. Als je die allemaal uitvoert. Kun je eigenlijk alle situaties wel oplossen.

De Gordon-methode bevat vijf belangrijke onderdelen:
1. het gedragsraam
het kader waarin u het gedrag van een ander en uw eigen gedrag plaatst, zodat u snel ontdekt wie nu werkelijk het probleem heeft
2. actief luisteren
het actief luisteren naar de ander door een terugkoppeling op metaniveau over wat u van de ander begrijpt
3. ik-boodschappen
assertieve communicatie om uw eigen grenzen aan te geven, van verklarend en vriendelijk tot confronterend
4. overschakelen
tussen actief luisteren en ik-boodschappen, zodat u in emotioneel heftige situaties steeds tussen uzelf en de ander kunt schakelen
5. conflicten oplossen
(zowel behoefte-conflicten als waarde-conflicten)

Het gedragsraam is daarbij een prima hulpmiddel. Met het gedragsraam kijkt u naar de ander en kunt u bepalen wie er nu een probleem heeft: de ander, u, beiden of -in het grootste deel van de tijd- geen van beiden. Van daaruit kunt u samen werken aan de oplossing.

Geen opmerkingen: