vrijdag 16 januari 2009

Misbruik


Ik lees op dit moment het boek 'Niemand mag het weten' het is van de schrijver Julia Latchem-smit. Het gaat over een meisje die vanaf haar 7de word misbruikt door haar vader tot en met haar 13de. Haar moeder is obsessief bezig met haar jongere broertje en met het huishouden en gelooft haar dochter niet wanneer ze het verteld. En beschuldigt haar van leugens. In het boek legt ze uit dat ze geen 'nee' tegen haar vader durft te zeggen wanneer hij haar misbruikt omdat ze met haar vader alleen een band heeft waar ze liefde,genegenheid en veilig voelt. Ze wil hem niet teleurstellen en kwaad maken en helemaal zijn gevoelens niet kwetsen omdat ze alleen hem vertrouwd. Ze weet dat haar moeder van haar houd maar dat voelt anders daar voelt ze geen liefde en geborgenheid. jaren later bekend haar vader dat hij heeft misbruikt en heeft Julia (het meisje onder tussen getrouwd en heeft zelf 2 dochters) het opgenomen en als nog aan de politie gegeven. Haar vader heeft 8 jaar cel gekregen.

mijn mening:
ik vind het een heel indrukwekkend boek omdat zij uitlegt dat ze weet dat haar vader haar misbruikt dat het haar ook pijn doet en ook lichamelijke klachten zoals buikpijn en elke dag overgeven geeft. Maar toch bang is om haar vader te kwetsen en niet te durfen nee te zeggen. Je leert door het boek anders tegen misbruik aan te kijken meer door de ogen van het kind. maar vind ook dat de doktoren verder hadden moeten zoeken dan alleen lichamelijk. ze is namelijk meerdere keren naar het ziekenhuis geweest om te kijken waarom zij altijd zo is en waarom zij elke dag overgeeft. daar moet wel een reden voor zijn.
Ik zet dit onder brainstorm omdat ik het boek nog niet helemaal uit heb en omdat ik zelf veel over het boek nadenk. Echt een aanrader.

Geen opmerkingen: