Wat houdt voor- en vroegschoolse educatie (VVE) in?
Vanaf 2000 zijn er in Nederland belangrijke impulsen gegeven aan de voor- en vroegschoolse educatie. Voor- en vroegschoolse educatie houdt in dat kinderen op jonge leeftijd meedoen aan educatieve programma’s. De centrumprogramma’s beginnen in een peuterspeelzaal of kinderdagverblijf en lopen door in de eerste twee groepen van de basisschool. De doelstelling van het VVE beleid is om de ontwikkeling van kinderen uit autochtone en allochtone achterstandsgroepen zodanig te stimuleren dat zij hun kansen op een goede schoolloopbaan en maatschappelijke carrière worden vergroot. Een VVE programma kent een gestructureerde didactische aanpak en neemt een aantal dagdelen per week in beslag.
Helpt voor- en vroegschoolse educatie inderdaad?
Er is over de hele wereld erg veel onderzoek gedaan naar de effecten van voor- en vroegschoolse educatie op kinderen. Uit deze onderzoeken komt in grote lijnen het volgende beeld naar voren;
• De effecten van voor- en vroegschoolse programma’s op de cognitieve- en taalontwikkeling van kinderen kunnen, bij goede uitvoeringscondities, erg positief zijn. De kwaliteit van het programma en de uitvoering van het programma is daarbij van doorslaggevend belang. Bij slechtere kwaliteit nemen de effecten sterk af.
• Effecten op de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen zijn veel minder aangetoond. Leseman wijst op de tegenstrijdigheid tussen cognitieve en sociaal emotionele doelen. Hij signaleert dat de didactische georiënteerde programma’s vaak tot betere resultaten in cognitie en schoolprestaties leiden, terwijl ontwikkelingsgerichte programma’s betere resultaten laten zien op het gebied van sociaal- emotionele en metacognitieve vaardigheden.
• In een aantal onderzoeken blijken de effecten van voorschoolse programma’s vrij snel uit te doven, maar soms worden ook vrij spectaculaire effecten op lange termijn aangetoond. Volgens het Innocenti Research Center van Unicef wordt dit soort effecten vooral gevonden bij kleine en dure programma’s van hoge kwaliteit. Volgens Leseman worden lange termijn effecten vooral gevonden bij combinatieprogramma’s van hoge pedagogische kwaliteit, met een relatief lange duur, intensieve deelname, en interventies gericht op kinderen én ouders.
Informatie gehaald van:
http://www.onderwijsachterstanden.nl/vve.php/achtergrond/vveach004.html
maandag 2 november 2009
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten